Dagmar
Hartmannová připravuje
z českého jazyka žáky k přijímacím zkouškám na
střední školy (včetně víceletých gymnázií), studenty denního
i distančního studia k maturitě a případně další zájemce
s jinými vzdělávacími potřebami.
Výuku
staví na své detailní znalosti českého jazyka i metodiky jeho
výuky získané univerzitním studiem, jež absolvovala u
nejvýznačnějších vysokoškolských pedagogů 20. století
věnujících se současnému českému jazyku. Výuku je schopna
díky svým zkušenostem „ušít na míru“ každému zájemci a
garantuje výsledek i v případě, že student má větší
odstup od školní docházky nebo mu čeština takříkajíc „nejde“.
Průběh
přípravy na přijímací zkoušky a maturitu
- V průběhu
školního roku, v němž se koná zkouška, zopakujeme/probereme veškerou
mluvnici, doplníme mezery a zejména shrneme a utřídíme učivo, které se
nepříliš systematicky probírá během celé školní docházky. To by mělo
proběhnout s co největším předstihem – již v podzimních nebo zimních
měsících. S žáky, kteří potřebují učivo jen osvěžit, stačí začít v lednu nebo v únoru.
Časová
dotace: obvykle 10 – 20
lekcí/45 minut
- Před zkouškou v průběhu
max. jednoho měsíce vše zopakujeme, věnujeme se zejména problémovým
momentům ze školní přípravy na zkoušku.
Opakování
může proběhnout těsně před zkouškou nebo o něco dříve
(pokud se žák/student bezprostředně před zkouškou potřebuje
zaměřit na jiný předmět).
Časová
dotace: obvykle max. 10
lekcí/45 minut
- Upozornění – přijímací
zkoušky: Tato příprava
nezahrnuje nacvičování testů používaných u zkoušky. Přípravu na testy
organizuje škola nebo různé soukromé agentury. Žáci (zejména adepti
víceletého gymnázia v 5. třídě) se musí naučit porozumět struktuře
testů, formulaci otázek, volbě odpovědí atd. To de facto se znalostí
češtiny nesouvisí. Dobrá a pevně zafixovaná znalost mluvnice, kterou
zvládneme společně, je však podmínkou úspěchu. Pochopení a řešení testu
v krátkém čase totiž odčerpá značnou část žákovy kapacity, takže by
si měl být jistý, pokud jde o samotnou „češtinu“.
- Upozornění – maturita: Příprava nezahrnuje literaturu. Je možné
zařadit přípravu na slohovou práci, pro niž je ostatně znalost mluvnice
nutným předpokladem.
Forma
výuky
- Výuka se může konat u
lektorky (Praha 4-Pankrác) nebo online.
- Lekce jsou po dohodě zejména
v odpoledních hodinách, těsně před zkouškami podle potřeby i večer
a o víkendu.
- Výuka probíhá individuálně,
případně ve dvojicích nebo trojicích. Je vhodné, aby dvojici nebo
trojici tvořili žáci/studenti z téže třídy (eliminuje to rozdíly
ve znalostech).
V případě
dvojic a trojic je nutné uhradit výuku předem. Může se totiž
stát, že některý z žáků/studentů opakovaně vynechává,
lektorka nechce před blížící se zkouškou rušit lekce ostatním
a při platbě ex post na základě účasti by učila za poloviční,
resp. třetinový honorář.
Cena
výuky
- 400 Kč/lekce 45 minut/1 žák
- 500 Kč/lekce 45 minut/2 žáci
- 600 Kč/lekce 45 minut/3 žáci
- V případě dvou spojených lekcí (90 minut) a časové flexibilitě ze strany žáka lze poskytnout slevu.
- Úvodní lekce – na níž jsou
vřele vítáni rodiče, aby se seznámili s metodou výuky – je zdarma.
- Během úvodní lekce se rodiče
přesvědčí, že lze naučit českou mluvnici jednou provždy – ke zkouškám i
pro život – v průměru za 25 lekcí. Zatímco jejich „deváťák“ či
maturant absolvoval během školní docházky tisíc nebo více hodin češtiny
a stále ji dobře neovládá. V tom světle se jistě investice do
přípravy nejeví jako nepřiměřená.
Výstup
výuky
- Úspěšně složená zkouška
- Znalost češtiny pro život:
dobrý mluvený i psaný projev, přizpůsobený obsahu a cílové skupině.
- Vyvracíme zažité mylné
přesvědčení, že výuka češtiny má za cíl naučit se určovat vzory
podstatných jmen, druhy vedlejších vět atd. To je jen prostředek
k dosažení cíle, jímž je užívání mateřského jazyka v praxi.
- Častý závěrečný výrok žáků/studentů: Netušil(a) jsem, že
je to tak jednoduché.
|